READY MADE

site specific installation, Via San Sebastiano, Naples

2008, Installation

IT_

L’installazione è una sorta di ready-made del bucato steso: panni fluttuanti, giocosi nelle forme, sottolineano una dinamica sociale in apparenza insignificante ma che invece ha un alto valore tradizionale.

Un gesto con il quale l’uomo metropolitano, tecnologico, interagisce con la natura favorendo della sua energia. Stendere il bucato è un rituale, che, se in alcuni paesi è un gesto quotidiano, è illegale in altri che invece rivendicano il ” diritto ad asciugare” i panni al sole , anche come gesto ambientalista.

Inoltre è interessante “scoprire” sopra le nostre teste, camminando con il naso in sù, come la città attraverso il suo svariato bucato colorato, mostra il suo essere multi culturale.

 

EN_

The installation can be defined as a ready-made involving clothes drying on a line. These clothes, shaped into playful objects, are testimonies of a social procedure that is apparently trivial but has indeed an important cultural value.

The people of today, who dwell in urban areas and are technology-savvy, with this gesture interact with nature and put its energy to use. Hanging clothes out to dry is a ritual, which is considered inappropriate in some countries and whose “right” is strongly claimed back in others, often by people who are concerned about the environment.

It is also interesting to discover how, above our heads, the city shows us its multicultural aspects.

2/4our

Project in cooperation with Sofia Scarano

© 2018 Carolina Ciuccio